Już wkrótce na polskim rynku pojawią się kolejni operatorzy komórkowi, będą oni kusić swoją ofertą głównie zaawansowanych użytkowników, świadomych nowoczesnych usług i udogodnień, jakie niosą one ze sobą. Nowy operator - P4 zapowiada akcje edukujące, które będą miały na celu zapoznanie użytkowników z nowoczesnymi usługami.
IQS QUANT Group przygotowało na zlecenie Project4 raport pod tytułem "Postrzeganie telefonów komórkowych". Wynika z niego, że użytkownicy coraz częściej interesują się funkcjami telefonów, które do tej pory były domeną innych urządzeń, jak możliwość słuchania muzyki i odtwarzania plików wideo, fotografowanie, zaawansowane funkcje zarządzania czasem lub możliwość surfowania po Internecie.
Według raportu telefon komórkowy przestaje być symbolem wyższego statusu społecznego, a co za tym idzie pełni inne - ważne dla użytkowników - funkcje, jak zaspokojenie potrzeby poczucia bezpieczeństwa (możliwość wezwania służb ratowniczych) oraz jednym z podstawowych narzędzi pracy, które sprzyja efektywności oraz mobilności. Pomimo tego, używamy telefonu głównie z jego pierwotnym przeznaczeniem. Mniejsza część respondentów uważa swoją komórkę, jako odpowiednie urządzenie do robienia zdjęć, wysyłania wiadomości multimedialnych lub fotografowania.
Edukowanie użytkowników komórek to nie pomysł P4. Na przełomie maja i czerwca 2005, Heyah zorganizowała akcję polegająca na darmowym zdejmowaniu blokad simlock z telefonów. W dużych miastach obserwowaliśmy długie kolejki osób chcąc zrzucić ze swojego telefonu jarzmo blokady. Wiele osób było wcześniej przekonanych, że tego typu praktyki są nielegalne, lub powodują trwałe uszkodzenie telefonu. Heyah swoją akcją rozwiała te mity. Kampania złamała swoiste tabu na temat blokad simlok - użytkownicy telefonów przekonali się, że profesjonalne usunięcie blokady jest możliwe i dopuszczalne, a telefony kupowane u operatora nawet za złotówkę przechodzą na własność abonenta, który może zrobić z komórką wszystko. Co więcej - Heyah nie wymagała, by osoby chcące pozbyć się smilocka kupowały starter sieci lub wnosili jakiekolwiek inne opłaty.
"Podkreślaliśmy w naszej kampanii, że po usunięciu simlocka telefon może współpracować z każdą - nawet konkurencyjną - siecią" - mówi Agata Borowska, Rzecznik Prasowy sieci Heyah.
Na pierwszej konferencji prasowej spółki Project4, która na początku 2007 roku wystartuje jako czwarty operator komórkowy, prezes firmy zapowiedział, że operator będzie stawiał na zaawansowanych i wykształconych użytkowników telefonów.
"P4 będzie adresowało swoją ofertę do świadomych, wykształconych użytkowników. Będziemy prowadzić akcje edukacyjne, skierowane do nowych jak i dotychczasowych użytkowników telefonów komórkowych. Nie będzie to jednak "douczanie" klientów na temat usług czy oferty, a raczej edukowanie ich na temat tych usług, z których polscy użytkownicy nie korzystają jeszcze zbyt często (np. ściąganie plików muzycznych na telefony komórkowe, wideo-rozmowy). Pierwsze akcje edukacyjne powinny rozpocząć się już jesienią." - powiedziała mi Magdalena Sawicka, Rzecznik Prasowy spółki Project4.
Wszelkie inicjatywy mające na celu szerzenie wiedzy na temat nowych technologii w telekomunikacji mogą mieć bardzo korzystny wpływ na rynek. Schemat jest prosty - większa świadomość usługi powoduje naturalne zainteresowanie i ciekawość oraz więcej pomysłów na praktyczne rozwiązania dla nowoczesnych możliwości komunikacji. Co w konsekwencji zaowocuje większymi przychodami dla operatorów, zwiększonym popytem na telefony obsługujące multimedia oraz stworzy pole do działania dla wielu firm produkujących treści multimedialne i rozrywkowe dla urządzeń mobilnych. Podobne zjawisko obserwowaliśmy w chwili upowszechnienia się komórek - pojawiły się usługi oparte na wiadomościach tekstowych i MMS. Rozwój sieci 3G oraz spadek cen terminali przyczyni się do ewolucji tego typu usług w stronę pełnej multimedialności, co więcej - będą to oferty na każdą kieszeń, w przeciwieństwie do tych, proponowanych w chwili obecnej, np. przez serwis Orange Word.
Należy pamiętać, że użytkownicy sami potrafią się wyedukować. Jeszcze niedawno korzystanie z wiadomości multimedialnych było możliwe jedynie dzięki kilku dostępnym na rynku telefonom. Ceny również nie zachęcały - opłata za wysłanie MMSa początkowo sięgała nawet 4 zł! Po obniżeniu tej stawki oraz wprowadzeniu większej ilości telefonów w przystępnej cenie, które obsługiwały usługę, posiadacze telefonów samo zaczęli interesować się możliwościami, jakie oferowały ich telefony. Podobna sytuacja może mieć miejsce w przypadku wideo-rozmów oraz telewizji w komórce.
Barierą we wzroście liczby osób korzystających z multimedialnych funkcji telefonów komórkowych jest polityka cenowa rodzimych operatorów, którzy uparcie trzymają na wysokim poziomie opłaty za transmisję danych, przez co pobranie klipu multimedialnego, lub utworu muzycznego za pośrednictwem komórki wiąże się ze sporym wydatkiem. Na rynku brakuje również terminali, które będą wspierać, np. wideo-rozmowy, choć są one dostępne w ofertach promocyjnych, to nie każdy może pozwolić sobie na ich zakup. Można przypuszczać, że powodem takiego stanu rzeczy jest niedostateczny rozwój techniczny samej infrastruktury, zwiększony popy na telefony i usługi 3G spowodowałby prawdopodobnie zapchanie sieci. Wydaje się, jakby polscy operatorzy udostępniali usługi 3G tylko na pokaz, nie dopuszczając jednocześnie do nich przeciętnych użytkowników.
Najbliższe miesiące mogą jednak zmienić ten stan rzeczy. Jeśli operatorzy chcą czerpać zyski z zaawansowanych usług będą musieli bardziej zainteresować się edukacją użytkowników komórek, które nie służą już tylko do telefonowania lub wysyłania wiadomości tekstowych. Niskie ceny terminali i samych usług mogą nie wystarczyć. Pozostaje mieć nadzieję, że zapowiadana rewolucja na rynku pozytywnie wpłynie na świadomość użytkowników telefonów, dzięki czemu każdy będzie mógł się cieszyć wysokiej jakości usługami za rozsądną cenę.
Prezentacja agencji IQS Quant na temat postrzegania telefonów komórkowych dostępna jest na stronie internetowej operatora P4 (prezentacja PowerPoint).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz