05 listopada 2006

Komórki w internecie - informacja czy dezinformacja?

Internet, jako medium komunikacja dostarcza nam wszelkiej wiedzy z wielu dziedzin. Jeśli mamy problem z naszym telefonem, lub nurtują nas pytania związane z jego obsługą, w poszukiwaniu odpowiedzi powinniśmy skierować się na stronę producenta naszego telefonu, nie zawsze daje to pożądany efekt. Źródeł informacji jednak nie brakuje.

Telefony komórkowe poprzez swoją ewolucję techniczną spełniają nie tylko podstawowe funkcje. Często znajdziemy w nich całą gamę innych opcji, które nijak mają wiele wspólnego z telekomunikacją, ot - choćby możliwość robienia zdjęć, nagrywania filmów, słuchania muzyki, lub - w smartfonach - pełnego wsparcia dla aplikacji biurowych. Większe możliwości terminali powodują, że nie jedna osoba gubi się w gąszczu menu i często nie zdaje sobie sprawy z możliwości, jakie drzemią w niewielkim telefonie. Producenci i operatorzy starają się dbać o to, żeby każdy użytkownik komórki umiał posługiwać się urządzeniem i korzystał z jego zaawansowanych funkcji, które niejednokrotnie mają związek z usługami świadczonymi przez siec komórkową.

Podstawowe źródło informacji o urządzeniu, jakim jest dołączoną fabrycznie instrukcja obsługi - wielokrotnie pomijana jest przez użytkowników. Nabywając telefon mało, kto interesuje się książeczką znalezioną w pudełku, lub po prostu brakuje nam czasu na jej lekturę. Dlatego napotykając problem w obsłudze telefonu, lub chcąc efektywniej go wykorzystać, zaglądamy na stronę internetową producenta czy operatora sieci z nadzieją, że pomoże nam ona wyjaśnić wszystkie wątpliwości w sposób precyzyjny, jasny i szybki. Co znajdziemy na stronach internetowych? Jakie informacje mogą być przydatne dla użytkownika i czy łatwo do nich dotrzeć? Czy producenci udostępniają takie same informacje i czy jednakowo dbają o użytkowników?

Czego szukamy?

Czego użytkownik może szukać na stronie internetowej producenta, lub operatora? Przeważnie wsparcia technicznego, czyli informacji o dodatkowym oprogramowaniu, które umożliwi wymianę danych z komputerem, sterowników, parametrów konfiguracyjnych, szczegółowych danych technicznych oraz dodatków estetycznych w postaci tapet, motywów kolorystycznych, lub dzwonków. O ile w Internecie znajdziemy tysiące stron poświęconych multimedialnym gadżetom, o tyle wszelkie rozwiązania techniczne nie są już tak łatwe do odnalezienia. Większość producentów komórek, na swoich stronach internetowych udostępnia specjalistyczne oprogramowanie pozwalające na wymianę danych pomiędzy telefonem a komputerem, sterowniki oraz elektroniczne wersje instrukcji obsługi. Problem w tym, że odnalezienie tych informacji wiąże się często z wielominutowym poszukiwaniem, lub koniecznością odwiedzenia anglojęzycznej wersji strony.

Nokia

Bardzo dobrze pod względem ergonomii wypada Nokia. Zakładka "Telefony" kieruje nas do strony poświęconej najnowszym oraz starszym modelom tego producenta. Kliknięcie któregokolwiek obrazka z telefonem przenosi nas do podstrony, na której uzyskamy szczegółowy opis parametrów technicznych urządzenia oraz odnośniki do pomocy technicznej, w tym dedykowanego oprogramowania oraz dodatkowych aplikacji wspomagających wykorzystanie zaawansowanych funkcji telefonu. Wśród nich znajduje się "kombajn" do obsługi komórki, czyli Nokia PC Suite dostępny również w wersji polskiej. Po instalacji programu nasz komputer będzie w pełni przygotowany do obsługi telefonu, dzięki niemu m.in. odczytamy wiadomości tekstowe na komputerze, przejrzymy pliki, oraz wykonamy kopię zapasową ustawień i danych. Oprócz aplikacji dla komputerów PC, na stronie Nokii znajdują się również aplikacje napisane w języku Java oraz programy przeznaczone dla platformy Symbian. Są to przede wszystkim programy, które znajdziemy w telefonie od razu po zakupie.

Sony Ericsson

Kolejny dominujący producent na polskim rynku, czyli SonyEricsson, w swoim serwisie internetowym również oferuje oprogramowanie kierowane do konkretnych modeli telefonów. Znajdziemy tam programy, które ułatwiają tworzenie tapet oraz dzwonków, przeglądanie plików zgromadzonych w telefonie, tworzenie wiadomości MMS przy użyciu komputera oraz katalogowanie i łatwe przeglądanie zdjęć. Wśród dostępnych aplikacji znajdziemy również sterowniki pozwalające na współpracę telefonu i komputera.

Motorola

Bardzo ubogo pod względem wsparcia technicznego prezentuje się strona firmy Motorola. Choć duża jej cześć dostępna jest w języku polskim, to nie pobierzemy z niej żadnego programu, który umożliwiałby współpracę telefonu z komputerem. Oprogramowanie takie dostępne jest na płycie wraz z oryginalnym kablem, za który trzeba niemało zapłacić. Motorola na swojej stronie stawia na treść płatną, czyli wszelkiego rodzaju gadżety multimedialne i upiększające telefon oraz programy napisane w języku Java, np. mobilnego klienta IM (instant massaging). Przy opisie każdego telefonu w lewym menu znajduje się link "do pobrania". W przypadku większości modeli znajdziemy tam jedynie gry, bądź inne rozrywkowe aplikacje.

Na wszystkich trzech opisanych strona są informacje odnośnie serwisu, szczegółowe opisy telefonów oraz instrukcje obsługi do pobrania. Wszyscy producenci mają w swoich serwisach działy często zadawanych pytań oraz słowniczki wyjaśniające pojęcia z zakresu technologii komórkowych. Dodatkowym atutem są również ustawienia konfiguracyjne, które możemy wysłać sobie na komórkę za pośrednictwem wiadomości SMS. Funkcję taką znajdziemy na stronach SonyEricssona oraz Nokii.

Samsung

Pod względem zawartości prawie wzorowo prezentuje się strona Samsunga. Informacje są w pełni spolonizowane a "download center" oferuje wyszukiwarkę produktów oraz system prostej filtracji, który umożliwia znalezienie plików przeznaczonych do odpowiedniego telefonu. Oprócz instrukcji obsługi, na stronie Samsunga znajdziemy dedykowane programy umożliwiające współpracę telefonu z komputerem.

Inni producenci

Sytuacja komplikuje się jeśli posiadamy telefon z logo firmy Sagem lub Benq-Siemens. Żadna z tych stron nie jest jeszcze w pełni spolonizowana. O ile Benq-Siemens jest dość młodą marką, to w przypadku Sagema, który zapowiada zdobycie pozycji czwartego producenta na polskim rynku, brak wsparcia technicznego w języku polskim trochę zaskakuje. Na zadnej z tych stron nie znajdziemy praktycznego oprogramowania przeznaczonego do telefonów komórkowych. Benq proponuje nam jedynie pobranie instrukcji obsługi w języku polskim. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku telefonów marki Philips.

U wszystkich wspomnianych producentów poza firmą Sagem znajdziemy specyfikację techniczną w języku polskim.

Do ważnych kwestii należy również czas ładowania się strony internetowej. Pod tym względem najlepiej wypadają strony Nokii oraz Samsunga.

Specyfikacje techniczne to niestety jedyne informacje, jakie znajdziemy na stronach operatorów komórkowych, na dodatek są one zawężone do opisów wszystkich modeli, które są, lub były sprzedawane u danego operatora. W większości specyfikacje te są jednak szczątkowe i głównie kładą nacisk na promowane usługi. Próżno szukać wsparcia technicznego, sposobów na rozwiązywanie problemów z terminalami itp. Ze strony sieci komórkowej jedynie konsultanci biur obsługi klienta mogą udzielić nam bardziej szczegółowych informacji.


Użytkownicy biorą sprawy we własne ręce

Użytkownicy poszczególnych marek telefonów tworzą swoiste społeczności, w których wymieniają się zdobytymi informacjami oraz doświadczeniami. Jeszcze parę lat temu bardzo popularne były listy dyskusyjne poświęcone konkretnym markom. Rola usenetu zmalała a prym wiodą obecnie specjalistyczne fora internetowe, na których znajdziemy szczegółowe informacje nie tylko na temat bieżącej obsługi telefonu ale również na jego ukrytych funkcji, bądź możliwości, jakie daje zmiana oprogramowania. Taki swoiste fankluby ma każda marka telefonów. I jako źródło informacji sprawdzają się one doskonale, głównie przez możliwość kontaktu z bardziej doświadczonymi użytkownikami.

Edukacja na niskim poziomie

Pomimo pełnej dostępności telefonów komórkowych oraz w dużej części Internetu, jako bardzo dobrego źródła informacji, użytkownicy komórek ciągle nie wiele wiedzą o swoich terminalach. Duża część nie pamięta oznaczenia lub nazwy modelu urządzenia, które noszą w kieszeni lub torebce. Wspomniane fora internetowe pełne są bardzo prostych pytań dotyczących podstawowych możliwości telefonów, na które cierpliwi administratorzy przeważnie odpowiadają. Zaczynając swoją przygodę z komórką lub nowym modelem warto przede wszystkim zaznajomić się z instrukcją obsługi, która w formie małej książeczki nie jest lekturą trudną i skomplikowaną. Gdy w nasze ręce trafia nowa komórka dobrze jest zabierać czasem ze sobą instrukcję do torebki lub plecaka by w wykorzystać ją w chwilach wątpliwości.

Przydatne linki:

www.nokia.pl
www.samsung.pl
www.motorola.pl
www.sagem.com
www.benq-siemens.pl
www.matrax.net - strona o telefonach Motoroli, dużo plików do pobrania, forum dyskusyjne
www.infonokia.pl - strona użytkowników telefonów Nokia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz